Brev:
7 1/2 mdr og madmængde
25. juli 2006
Alder:
7 mdr.
7 1/2 mdr og madmængde
Hej Helen
Jeg har indtil nu haft glæde af dine svar til andre, som altid er til at forstå og til at gå til.
Jeg har en super aktiv pige på 7 1/2 mdr, som var stor ved fødslen (4050gr) og som derfor tidligt krævede mere mad end brystmælk, så da hun var 4 1/2 bliv min egen sundhedsplejerske og jeg enige om at begynde på lidt grød, hvilket har kørt som smurt fra dag 1.
Ved 5 mdr begyndte hun at afvise mit bryst totalt og hun har siden da fået MME og grød. Det hjalp meget på nattesøvnen, både hendes og vores, (hun sover i sin egen seng, men i vores soveværelse) da hun altid har været meget påvirket af min "duft" og vågnede op 10 gange om natten.
Hun har sovet igennem fra ca 6 mdr, vi lægger hende kl 20.00 også sover hun til kl 6.00 præcis. Hun vågner lidt for tiden, men det er pga. varmen og tørst.
Nå nu til mit spørgsmål, jeg er pt noget i tvivl om hvor meget mad og hvor meget MME hun skal have, for jeg syntes hun spiser meget. Hun er 73 cm og vejer 9,3 kg.
Lige nu ser det ca sådan her ud:
6.00 150-200 ml MME
9.00 grød med frugtmos (havregrød, øllebrød, trekorn mm.)
12.00 grøntmos med fisk/kød
15.00 lille portion grød med frisk, groft revet frugt + 150 ml MME
18.00 grøntmos med fisk/kød
20.00 200 ml MME
Til aften er der også enten kartofler eller andet "stivelse" i, hun får vand af glas til alle måltider, og tilbudt vand af flaske løbende om dagen.
Jeg bruger ikke MME til madlavningen, kun vand og fedtstof.
Hun har ingen tænder men prøver at tygge på de ting vi gir hende, frugt, brød og kiks mm. Jeg har nu prøvet med lidt rugbrød til frokost suppleret med grød, men det er 4 små bidder maks, og så slikker hun pålæget af og spytter brødet ud.
Er 4 små bidder en succes til at starte på? eller er det bare for tidligt?
Skal jeg begynde at gøre det grovere nu selvom hun ingen tænder har, og kan hun godt få vores aftensmad moset/blendet? Jeg tro ikke der noget hun ikke kan li!
Er de ca 500 ml MME om dagen nok, og hvor skal jeg skære væk, når der skal trappes ned?
Lige et sidste spørgsmål: Hun vågner kl 6.00 om morgenen sharp og er vågen, vi har prøvet at få hende til at sove videre, bare til 7.00, fordi når vi så står op med hende, så er hun helt umulig kl 7.00 allerede, men hvis vi prøver at lægge hende så går hun amok. Hvis vi så for underholdt hende til kl 8.00, kommer hun nærmest ovenpå igen og kan klare den til 8.30-9.00 tiden. Så sover hun også 1 1/2 time, hvilket hun nærmest aldrig gør.
Så lige fortiden er morgnen fra kl 6.00 til kl 9.00 bare ikke særlig hyggelig, meget piveri og gråd. Resten af dagen er egentlig fin nok, nogen gange sover hun 2 gange og andre dage bare 1 gang mere.
Er det fordi hun er ved at sortere den ene lur fra, men er alligevel ikke helt klar? og hvad kan vi gøre for at få overgangen til at glide bedre?
Tror du det vil hjælpe, hvis hun sover en time mere om morgenen, og hvordan gør vi det?
Nå puha for en omgang med spørgsmål. Håber du kan hitte hovedet og hale i det.
Tak for hjælpen